Virkat armband

Virka ett glittrande armband

Jag hittade ett fint spetsmönster från USA, som jag använde som inspiration till det här armbandet. Jag använde ett tunt metallicglittrande garn, men det går bra att virka det i vanligt tunt bomullsgarn också.

armband1

Garn: Anchor Artiste Metallic
Övrigt material: 1 knapp, små glaspärlor.
Virknål: Boye nr 4 (motsvarar 1,75 i mm)

armband-svart2Mät handleden och virka lm motsvarande handledens omkrets – 2 cm (arbetet blir längre allt eftersom du virkar). Antal lm ska vara jämnt delbart med 6.

V1: 1 fm i 2:a lm från virknålen, (5 lm, hoppa över 5 lm, 1 fm i nästa lm), upprepa varvet ut, vänd
V2: sm in till första lmb, 1 lm, (3 fm, 2 lm, 3 fm) i varje lmb varvet ut, 3 lm, sen fortsätter man på andra sidan. (3 fm, 2 lm, 3 fm) i varje lmb varvet ut, 3 lm, avsluta med sm i första m på andra sidan.
V3: sm in till första lmb, 3 lm, 1 dst, 2 lm, 2 dst i lmb. (2 dst, 3 lm, 2 dst i nästa lmb), upprepa fram till ändan på varvet, (2 dst, 3 lm, 2 dst) i lmb i ändan av varvet. (2 dst, 2 lm, 2 dst i nästa lmb), upprepa varvet ut. (2 dst, 3 lm, 2 dst i lmb i ändan av varvet, avsluta med sm i första m på andra sidan.
V4: sm in till första lmb, 1 lm, (1 fm, 3 lm, 1 fm i lmb, 2 lm, 1 fm mellan lmb-grupperna) upprepa tills änden på armbandet. I lmb i änden virkas 1 fm, 3 lm, 1 fm, 5 lm, 1 fm, 3 lm, 1 fm. Virka andra sidan likadant. Avsluta med sm i första m på andra sidan.
V5: Virka 2 fm i de lmb som består av 2 lm, i de större lmb på 3 lm, virkas 5 fm. I lmb bestående av 3 lm i ändan på armbandet virkas 7 fm. Avsluta med sm i första m på andra sidan.
Fäst trådarna och sy ev. fast pärlor på lämpliga ställen på armbandet. Sy fast en knapp längst ut i ena änden och knäpp med lmb på motsatta sidan.

armband-svart1
Jag har även virkat armbandet i guld, men utan pärlor. Har hittat ett bra garn från Svarta fåret. Detta kan bland annat köpas från Garnaffären.se.

armband-guld

 

 

 

Candy Garn från Garnaffären.se

One comment

Kommentera