Virkade änglar – gratis mönster

Mitt julpysslande fortsätter med virkade änglar. Jag kikade runt på nätet, men hittade inga änglar i ”rätt” design, så jag fick helt enkelt skapa mina egna. Vill du också virka änglar, så finns mönstret här nedanför.

anglar3

 

Virkade änglar i två storlekar

Stor ängel
Storlek: ca 13 cm hög inklusive gloria
Garn: Merceriserat bomullsgarn 8/4 + effektgarn Fiesta guld från Marks och Kattens
Övrigt material: Vadd och eventuellt stärkelse
Virknål: 2,5

Ängeln virkas i ett stycke från huvudet och nedåt.
På alla varv med stolpar börjar man att virka 3 lm (1:a st). Alla varv avslutas med en sm i första m på varvet.
Gör en magisk ögla och virka 6 fm runt öglan

V1: 2 fm i varje m (= 12 fm)
V2: Öka 1 fm i varannan m (= 18 fm)
V3: Öka 1 fm i var 3:e m (= 24 fm)
V4: Öka 1 fm i var 4:e m (= 30 fm)
V5-9: 1 fm i varje m
V10: 3 fm, 2 fm tills, upprepa varvet ut (= 24 fm)
V11: 2 fm, 2 fm tills, upprepa varvet ut (= 18 fm)
V12: 1 fm, 2 fm tills, upprevpa varvet ut (= 12 fm)
V13: 1 fm i varje m
V14: 2 st i varje m (= 24 st)
V15: 1 st, 2 lm, upprepa varvet ut (= 24 lm-bågar)
V16: 2 st, 2 lm, 2 st om 8 lm-bågar (ena vingen. 3 fm om 4 lm-bågar (kropp framsida). 2 st, 2 lm, 2 st om 8 lm-bågar (andra vingen). 3 fm om 4 lm-bågar (kropp baksida).
V17: Hoppa över de första 8 lm-bågarna och virka en sm i första fm på kroppens framsida. Virka 1 st, 2 lm, 1 st i samma maska och hoppa sen över 1 m. Upprepa över fm på kroppens framsida. Hoppa sen över 8 lm-bågar och virka 1 st, 2 lm, 1 st samma m, hoppa över 1 m och upprepa över kroppens baksida.
V18: 2 st, 1 lm, 2 st i varje lm-båge
V19-21: 2 st, 2 lm, 2 st i varje lm-båge
V22: 3 fm i lm-bågen, 1 fm i varje st, upprepa varvet ut.
V23: Byt till guldgarnet och virka 1 fm i varje fm, ta av garnet.

Virka med guldgarn utefter vingarna på följande sätt:
Börja med en fm i första st. Virka 1 fm, 1 lm, 1 st, 1 lm, 1 fm om lm-bågen, 1 fm i 2:a och 3:e st, upprepa varvet ut. Avsluta med sm i första fm.

Gloria
Lägg upp 20 m och slut till en ring. Virka 27 fm runt ringen, avsluta med sm. Ta av garnet

Fäst alla trådar och sy fast glorian på baksidan av huvudet. Stoppa huvudet med lite vadd och spraya, eller doppa ev. ängeln i stärkelsemedel (Verda finns att köpa i välsorterade livsmedelsbutiker)

anglar2

 

Liten ängel
Storlek: ca 9 cm hög inklusive gloria
Garn: Merceriserat bomullsgarn 8/4 + effektgarn Fiesta guld från Marks och Kattens
Övrigt material: Vadd och eventuellt stärkelse
Virknål: 2,5

Ängeln virkas i ett stycke från huvudet och nedåt.
På alla varv med stolpar börjar man att virka 3 lm (1:a st). Alla varv avslutas med en sm i första m på varvet.
Gör en magisk ögla och virka 6 fm runt öglan

V1: 2 fm i varje m (= 12 fm)
V2: Öka 1 fm i varannan m (= 18 fm)
V3: Öka 1 fm i var 3:e m (= 24 fm)
V4-6: 1 fm i varje m
V7: 2 fm, 2 fm tills, upprepa varvet ut (= 18 fm)
V8 1 fm, 2 fm tills, upprevpa varvet ut (= 12 fm)
V9: 2 fm, 2 fm tills, upprepa varvet ut (= 9 fm)
V10: 1 fm i varje m
V11: 2 fm i varje m (=18 fm)
V12: 1 st, 2 lm, upprepa varvet ut (= 18 lm-bågar)
V13: 2 st, 2 lm, 2 st om 6 lm-bågar (ena vingen. 3 fm om 3 lm-bågar (kropp framsida). 2 st, 2 lm, 2 st om 6 lm-bågar (andra vingen). 3 fm om 3 lm-bågar (kropp baksida).
V14: Hoppa över de första 6 lm-bågarna och virka en sm i första fm på kroppens framsida. Virka 1 st, 2 lm, 1 st i samma maska och hoppa sen över 1 m. Upprepa över fm på kroppens framsida. Hoppa sen över 6 lm-bågar och virka 1 st, 2 lm, 1 st samma m, hoppa över 1 m och upprepa över kroppens baksida.
V15: 2 st, 1 lm, 2 st i varje lm-båge
V16-17: 2 st, 2 lm, 2 st i varje lm-båge
V18: 3 fm i lm-bågen, 1 fm i varje st, upprepa varvet ut.
V19: Byt till guldgarnet och virka 1 fm i varje fm, ta av garnet.

Virka med guldgarn utefter vingarna på följande sätt:
Börja med en fm i första st. Virka 1 fm, 1 lm, 1 st, 1 lm, 1 fm om lm-bågen, 1 fm i 2:a och 3:e st, upprepa varvet ut. Avsluta med sm i första fm.

Gloria
Lägg upp 15 m och slut till en ring. Virka 21 fm runt ringen, avsluta med sm. Ta av garnet

Fäst alla trådar och sy fast glorian på baksidan av huvudet. Stoppa huvudet med lite vadd och spraya, eller doppa ev. ängeln i stärkelsemedel (Verda finns att köpa i välsorterade livsmedelsbutiker)

anglar1

 

 

 

 

13 comments

  1. Sandra says:

    Hej!
    Verkligen söta änglar! Önskar få mönstret mailat om det är möjligt?
    Tack på förhand
    // Sandra

  2. Gunnel Lundin says:

    Hej!
    Tack för mönstren till de fina änglarna!
    Jag letade också på nätet förra hösten men först när jag hittade dina blev jag nöjd. Det var precis vad jag ville ha!
    Med vänlig hälsning,
    Gunnel

  3. Soili says:

    Jättegulliga änglar. Det kommer att bli många änglar virkade …. Ska bli en liten överraskningsjulklapp till stammisarna på Turkosens Seniorcafé i Solna.
    Kram och tack för att du delar med dej av mönstret ♥

  4. stina says:

    Tack för det fina mönstret! Men vad är en magisk ögla, jag virkarmycket men har aldrig hört magisk ögla förut.

    • Marie says:

      Det är vingen du ska hoppa över och fortsätta att virka enbart kroppen. Så du låter de 8 fm ”hänga” utanför medan du virkar runt de övriga maskorna.

      /Marie

Kommentera