Mönster virkad kofta i mormorsrutor

kofta2Nu har jag virkat min andra kofta i mormorsrutor. I ett tidigare inlägg hittar du mönster på mormorsrutor. Här kommer diagram på hur jag sytt ihop rutorna. Totalt har det gått åt 114 rutor. En av koftorna är medium och den andra är large. Jag har använt samma antal rutor, men använt en grövre virknål till den större koftan.

Båda koftorna är virkade i Järbo Junior + några andra restgarner i samma grovlek. Till den mindre koftan använde jag virknål 3,5 och till den större 4.

 

 

 

 

 

 

kofta1

I armhålan, mellan ärmen och fram- och bakstycke, sydde jag en ruta som blev som en kil, se skiss nedan. Detta gör att ärmen inte känns så tajt i armhålan.

Efter att jag sytt ihop koftan virkade jag runt kanten. Jag använde olika tekniker på koftorna. Den mindre virkade jag 3 st runt varje lm-båge och en lm mellan st-grupperna. På den större koftan virkade jag först lm-bågar, 2 lm och 1 fm i varje lm-båge. Varv 2 virkade jag 3 fm runt varje lm-båge.

 

 

 

 

 

 

kofta_dia2kofta_dia1

 

 

 

 

 

 

 

kofta_dia3kofta_dia4

5 comments

  1. Gunilla Dahlström says:

    Så himla vänligt att lägga ut dessa bilder med beskrivning och allt! Jättestor hjälp för mig som inte visste vad jag skulle göra av alla lappar. Känner mig så inspirerad att göra fina koftor. Tack, tack!! Gunilla

    • Marie says:

      Tack! Jag har ingen av koftorna kvar, så jag kommer inte ihåg exakt hur stora de var.
      /Marie

Kommentera